onsdag 17 december 2008

2008 enligt Jannicke H.

Jannicke H. spelar gitarr i alltid lika lysande Disco Volante. Det här var bäst i år enligt henne.

1. Ill Bill - "The Hour Of Reprisal"
Kan inte minnas att jag ramlat och slagit mig i huvudet men helt plötsligt har jag totalt snöat in på "Death Rap" som det kallas - Ill Bill, Necro och annan osmaklig hiphop. Fast det är ju bra skit, men inte så försvarbart. Förutom att HR & Darryl Jennifer från Bad Brains är med och gästar lite... på en låt.

2. Gororoth
Nu när jag ändå är inne på osmakligheternas bana kan jag ju lika gärna säga att jag varit smått besatt av Gorgoroths "Ad Majorem Sathanas Gloriam". Jag vet att den släpptes 2006 och jag upptäckte bandet lite sent, men fan det är ju riktigt fina bitar på plattan! Det var ett tag (minst i en månad) där jag uteslutande malde skivan i min ipod, på väg till jobbet, på väg från jobbet, på jobbet, hemma, på stan, i min säng... bla bla bla. Sen tyckte jag att det var fint att Gaahl (Gal betyder för övrigt "galen" på norska) kom ut som bög och det måste ha rört om i BM-grytan. Cleant!

3. Håra Tider
Brukar vanligtvis irriterat vifta bort (som en kompis till mig skulle säga) bro/macho HC, men det gick inte att värja sig riktigt och lika mycket som det är på blodigt allvar så är det ju med glimten i ögat. Vet inget annat band som verkligen lyckas stapla klyscha på klyscha och samtidigt få mig att mysa över manskörer som brölar "hata snuten" och "bring the ruckus". Om jag hade varit lite kralligare hade jag krossat er alla i moshpiten till Hårda Tider asså.

4. Killing Mood
Jag kommer aldrig att tröttna på att hype:a upp Belinda Kordics soloprojekt Killing Mood som i år signat en deal med GMR Music Group, vilket i sig betyder att jag slipper att repeata låtarna på MySpace snart. Alltså, vilken röst!!! Jag baxnar!! Och så gillar jag texter, uppenbarligen, som handlar om döden. Den som inte fattar storheten med detta är ju helt kass.

5. Nu blev det svårt. Peppar som fan på köpenhamnska Night Fevers demolåt "Twilight Zone" som kom i år. Är ju svag för danska hardcoreband men å andra sidan så släpptes nyligen en EP med Brody Dalles nya band, Spinnerette. Även fast jag känner mig lite avigt inställd till det plötsliga genrebytet så har Dalle det där klöset i pipan som jag är så jävla svag för. Deuce, helt enkelt.

Inga kommentarer: