tisdag 17 november 2015

Anna "Det här att dra med ungarna på spelningar är en pärs - men sjukt kul"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Anna Lagerqvist, bland annat admin för Facebooksidan Jag minns min punk - Tantfraktionen, hur tycker du punkåret 2015 var?
- Jag tycker nog det har varit ett strålande år. Jag har varit på en massa ljuvliga konserter och träffat en sjuhärrans massa trevliga människor. Tre festivaler har vi hunnit med PSK, Tyrolenpunken och Gruvpunken.  och På Tyrolen och Gruvpunken var hela familjen med (en 12-åring, en 8-åring och en 6-åring). Visst fan är det kul att ungarna gillar punk, men jag har nog trots allt roligast utan ungarna i släptåg. Men å andra sidan beter jag mig helt klart bättre när ungarna är med och kommer ihåg mer av spelningarna och det är ju rätt bra. Mest överraskande var nog PSK. Det var första gången jag var där och jag hade sjukt kul. Jag hade nog lite förutfattade meningar, men fy fan vad bra det var. Bäst var nog Bishop Green, Psykbryt och The Liptones.
- Det här att dra med ungar på spelningar är en pärs, men samtidigt sjukt kul. Och det är så fint att se hur väl omhändertagna de blir på alla spelningar vi varit på. Det känns väldigt bra att det ordnas spelningar som det funkar att ha med ungarna på, där det är tillräckligt nyktert och tillräckligt med utrymme. Visst fan är det kul med trånga krogspelningar också, men mångfalden berikar och det känns som det varit rätt många barnvänliga spelningar i år. Ungarna har verkligen älskat det. När Zeke, 6 år, fick gå upp på scenen med sina nyfynna idoler i Topper var han överlycklig. Jag har aldrig sett honom dansa så.  Dessutom är det svårt att skaffa barnvakt till alla spelningar man gå på.

Vilka skivor var bäst?
- Jag har faktiskt rätt dålig koll på vilka skivor som kommit ut, men Lastkaj 14s nyaste har ju varit sjukt bra. Sen har jag hittat till en del för mig nya band, så då känns det som att det är nya skivor fast de inte släppt dem just nu. Psykbryt är ett sånt band, väntar fortfarande otåligt på deras nya... men den ska väl komma innan året tar slut....

Vilka gig var roligast
- Åh så svårt att säga. Jag har varit på så många roliga spelningar i år. Det började ju redan tidigt på året med Baboon Show på Debser Strand. Fy fan vad bra de levererar varje gång.  Jag hade för övrigt väldigt trevligt sällskap på den spelningen. Jag har sett Lastkaj 14 några gånger under året och de är också rysligt bra varje gång. PSK var ju som sagt kul och en jävligt trevlig happening över huvud taget. På Tyrolen var Vänsternävens spelning kanon och hela grejen med punkfestival i Tyrolenparken var skitbra, precis lagom stort och väldigt roligt folk. Alonzo & Fas 3 på efterfesten till Bråvalla var också en höjdpunkt, ojojoj....  Det bästa med spelningar är att man blir så uppe i nuet under själva spelningen. Det är få gånger man är så nöjd med att vara just här och nu som på en bra spelning.  Så därför känns varje spelning som den bästa!

Vad var sämst?
- Det är nog att det har varit alldeles för lite spelningar i Uppsala och att jag missade Gatans Lag och Evil Conduct, det grämer jag mig fortfarande för.  Sen kan jag tycka det är jobbigt med gruff mellan olika grupperingar inom scenen. Det känns lite onödigt, vi har ju ändå så mycket gemensamt.  Jag tycker det är viktigt att folk ska känna sig delaktiga, inkluderade och att de duger bra som de är, vi behöver inte sparka på varandra....  Och givetvis ska alla tycka om mig, älska mig, bara mig och ingen annan... hehehe....

Vad ser du fram emot 2016?
- Jag ser fram emot en massa trevliga möten med människor.  Det är nånstans så att det är alla underbara människor jag hänger med som göra livet värt att levas. Musikmässigt vill jag se Psykbryt, Gatans Lag, Baboon Show, Lastkaj 14, Alonzo, Matriarkatet och Körsbärsfetterna... det är så mycket jag vill se, människor jag vill hänga med, musik jag vill lyssna på   fester jag vill gå på,  kir jag vill dricka, politik jag vill prata om och maktstrukturer som jag vill krossa... 2016 kommer bli kanon!

Inga kommentarer: