tisdag 13 september 2011

Fanzines i svinstian

Nytt nummer av Close-Up finns ute (#134). Jag skriver om fanzines och låter fyra fanzineredaktörer komma till tals. En hel del annan schysst läsning också, som artiklar om Amebix och Counterblast.

Två frågor och svar fick inte plats i tidningen, de kommer här istället:

C-O: Pike
Phille: Outsider
Hannah: Ex animo
Ted: Cow Mag

Hur tycker du att ett bra fanzine ska vara?
C-O: Ett är bra fanzine är skrivet av flera personer, detta skapar oftast en bra variation och smak. Jag gjorde ett zine runt mitten av nittotalet tillsammans med tre kompisar varav vi alla hade rätt olika musiksmak men ändå kärnan i punk och hardcorescenen. Detta ledde till intervjer med allt från finska crustband, svenska krishna-munkar till lokala emopop-band, alltså en väldig bladning men samtidigt präglade det zinet den tiden och våra intressen.
Phille: Där ska finnas band som jag gillar och sen några som jag kan upptäcka när jag läser.
Hannah: Det är en knepig fråga då alla har olika sätt att uttrycka sig, lägga upp fanzinet rent lay-out mässigt och så vidare. Jag har hittat ett sätt som tilltalar mig men älskar det faktumet att inget fanzine är det andra likt. Det är det som gör det så spännande att vända blad i de olika fanzinens som figurerar i scenen idag. För hur roligt hade det varit om alla fanzines såg likadana ut eller innehöll i princip samma sak?
Ted: Det är inget fel på zines som gräver ner sig i en viss genre men annars gillar jag lite variation. Att blanda lite subgenres och varva med intervjuer, artiklar och annat smått och gott är alltid kul.

Något att tillägga?
C-O: Tackar för intresset och kul att du väljer att skriva om en sak som för många av oss ligger varmt om hjärtat.
Phille: Vill man ha ett nummer av mitt fanzine så ska man skicka ett mejl till a.m.lindskog3@telia.com . Den kostar 5 kronor plus porto. Och tack för intervjun, känns annorlunda att svara på frågorna istället för att skriva!
Hannah: Jag vill ta tillfället i akt och tacka alla som stöttar, peppar och köper fanzinet. Jag vill även passa på att tacka alla band som ställer upp på intervjuer, alla som tar sig tid att organisera spelningar, band som brinner för vad de gör, skivbolag och distron som lägger ner tid och energi för att delge och berika världen med musik. Utan er hade inte fanzinen varit möjliga.
Ted: I år blir det inget zine eftersom jag varit upptagen hela våren med att göra programbladet till Pretty Shitty Kjells påskkonsert som gick av stapeln i april. Just nu prioriterar jag även att klippa filmmaterialet från de åtta band som spelade och vad som kommer hända med det vet jag inte i dagsläget, så fråga inte.

Inga kommentarer: