torsdag 28 juli 2011

Fanzinetips!


Köp! Köp! Köp! Läs! Läs! Läs!

Som gammal fanzinemakare känner jag starkt när jag stöter på nya papperstidningar som är gjorda med lust och engagemang. Och det är utan tvekan Outsider. Redaktör är Philip Lindskog 14 år. Jag blir väldigt imponerad när jag läser igenom hans första nummer. Han har ställt intressanta frågor till band som Civil Olydnad, Antipati, Guilty och Kafferep och fått bra svar tillbaka. I konsertrecensionen av Dropkick Murphys gig i Lund formulerar sig Philip väl och jag önskar att han till nästa nummer skriver ännu mer. Han får också gärna lägga ner lite mer tid på layouten, klippa och klistra kan vara hur kul som helst. Tidningen kostar endast 5 kronor plus porto. Mejla a.m.lindskog3(a)telia.com

Hannah Bäckmans Ex ánimo har jag stött på ett flertal gånger på nätet, vanligtvis via positiva recensioner men det har inte blivit av att beställa någon tidning. Tills Masken på nytt hyllade Ex ánimo och jag beställde de tre nummer Hannah hade i lager - 5, 6 och ganska färska 7. Det första som slog mig vara alla gamla polare som dök upp på förstasidorna - som exempelvis Pjär och Domar och Mika och Crash-Mange (Filled With Anger). Inne i tidningen var det ännu fler gubbar jag kände igen. Kul. Ännu roligare var det att läsa Hannahs detaljrika dagboksanteckningar från alla spelningar hon åkt på. Jag gillar hennes språk och flödet i berättelserna. Ganska ofta känns det faktiskt som jag själv är med på resan. Förutom de långa konserthistorierna bjuder Ex ánimo på läsvärda intervjuer med band som Dick Tracy. Bittra Miner, Uncurbed och Misär samt recensioner. Tidningen kostar 10 kronor plus porto och är värd varenda krona. Mejla exanimo2008(a)hotmail.com

1 kommentar:

Ex ánimo sa...

Tack för den fina recensionen!
Vill bara påpeka att mail adressen är ofullständig. Den rätta adressen är exanimo2008@hotmail.com. Det har tydligen kommit lite mail på villovägar.