torsdag 7 april 2011

Hudiksvall hardcore the way it is

Jag gjorde en intervju med ultracoola Kronofogden till Close-Up. Det blev en ganska kort artikel i papperstidningen så därför kommer en längre variant här.



Ni är aktuella med skivan "Rid i natt", en titel som får mig att tänka på Vilhelm Moberg. Vad tänkte ni på och varför?
- Vilhelm Moberg hade en intressant syn på rättvisa... och han var duktig på att beskriva känslor. En bra inspiration för musik (Arvid)
- Uppmärksamt av dig. Det är ju en bok, skriven av just Moberg. Det var Arvid som föreslog titeln och vi andra hakade på. (Johan)
- Alltså Arvid hade/har dille på Moberg, se. Med tiden har också jag läst i kapp en hel del. Rid i natt! är inte bara ett fett album, det är också en jävligt fet bok. (Henrik)

Berätta om skivan.
- Musikaliskt har vi nog ingen specifik inspiration? Mycket svensk punk med Missbrukarna som plog tror jag. Texterna handlar i stora drag om hur det känns att leva i Sverige i dag, med reflektioner till hur det såg ut förr. Sen är det ju lite fylla och annat med, everyday struggle. (Arvid)
- Vi spelade in den i Söderhamn och det tog ett år för oss att få tummen ur och släppa den ordentligt. Vi skickade ut några låtar från plattan som en promo, men fick inte riktigt något napp. Men löst folk och bloggare fick upp ögonen för bandet och Skipper's Corner hörde till slut av sig och ville släppa "Rid i natt" på kassett. Sen hivade vi ut en cd-version på egen hand. Annars återfinns lite av våra låtar på Hoten från underjorden vol 4 och Ghettoblaster from hell vol 1. (Johan)
- En grej som jag kom på efter fanzine-intervjun är att jag tänkte lite Bad Brains med riffet till "Samma jefla skit". Visst var det väl jag som hittade på det, versriffet? (Henrik)

Ni säger att ni varit förbannade sedan 2009, vad är ni förbannade på?
- Förbannad på elitism, snedvriden individualism och en globalt riktigt pissig samhällsutveckling (Arvid)
- Regeringen! Personligen är jag inte så värst arg (Mille)
- Ja, vad fan är vi så arga för? (Johan)
- Jag var ganska politisk som tonåring men nu kretsar det mesta kring mitt eget liv och mina egna bekymmer. Gillar fortfarande konspirationsteorier dock. Är i övrigt nog mer irriterad än förbannad. (Henrik)

Hudiksvall är ju känt för band som Missbrukarna och Totalitär, har de påverkat er på något sätt?
- Det är två band som vi gillar att lyssna på, Missbrukarnas kassett är en av mina absoluta favoriter. Och sen är det ju kul att smygtitta på de gamla gubbsatarna när de stryker omkring nere på byn. (Johan)

Jag tycker ni i viss mån påminner om Tottis och Missbrukarna, det finns ett egensinne i manglet som sticker ut? Varför är det så?
- Intressant reflektion. Vi hade nog en hel del Missbrukarna-tankar om bandet i början, men sen har det utvecklat sig mer åt Totalitärstuket. Sen får man inte glömma The Kristet Utseende och Brainbombs heller när man snackar hudikpunk. Humor och svärta är närvarande i vår musik och där har de banden bidragit. Mangelaggressionen som går igen hos oss tror jag kan ha att göra med frustrationen med att bo i en småstad som Hudik. Var ska man jobba? Ica? Vart kan man se nåt kul band? Ingenstans! Den frustrationen finns nog inte på samma sätt i större städer (Arvid)
- Visst har väl de banden präglat vårat sound, men jag tycker inte att vi låst oss vid samma stuk..Vi skriver låtar som är lite lattjo och skriver texter som går ifrån de vanliga "punkämnena". (Johan)
- Kanske din bedömning är färgad av din uppfattning om vilken kontext vi bör sättas in i.
Jag tror att dom flesta bra punkband kan liknas vid andra bra punkband. (Henrik)

Något att tillägga?
- Hör gärna av er på samma mail om ni vill att vi ska spela på er pizzeria/intervention/bröllopsfest. I sommar tänkte vi dra en repa neråt/uppåt landet (Arvid)
- fixa en spelning åt oss. (Mille)
- Vi ska medverka på din samlings-LP, spana in oss och alla andra feta band som är med. (Johan)
- Stöd din lokala punkscen. (Henrik)

1 kommentar:

Tompa sa...

Jag måste få tummen ur och kolla upp det här bandet.