tisdag 10 januari 2012

En fantastisk helg - nu på dvd!

V/A Pretty Shitty Kjell dvd

Stockholm var sommarvarmt där i slutet av april i fjol och när jag steg av tåget på centralen var jag rejält peppad. Påskhelgen skulle bjuda på återträffar med gamla vänner och punkrock de luxe i Fryshuset. Det var en väldigt lyckad helg på alla sätt och vis. Och att nu få återuppleva delar av den hemma i i soffan är lyx.

Pretty Shitty Kjell arrangerade en utsåld två dagars punkfestival och den filmades proffsigt med flera kameror, och under hösten har Cow Mag-Ted (som ingår i PSK-kollektivet) klippt ihop en enastående punkrock-dvd jag inte kan få nog av - och som bekräftar det jag tidigare skrivit om festen: att det var helt sjukt bra.

The Clichés dominerar och låter som en hel skinheadarmé trots att de bara är en trio. Micky Fitz i The Business har inte sett piggare ut på länge. Antipati visar varför de vann Manifest i fjol. Peter Aspengren borde bara sjunga Clockwork Crew-låtar. Jag har inte sett någon inom scenen som överträffar hans scennärvaro och känsla. Och jag får fantamig ståpäls när Mensi eldar upp sig under "Solidarity".

Det är bra som tusan. Och jag vill ha mer!!! Tre låtar The Clichés, Antipati och Clockwork Crew är inte nog. Fyra låtar The Business och Angelic Upstarts räcker inte. Jag vill ha mer!!!

Jag såg aldrig Agent Bulldogg på plats. Valde att mingla. Hundarna har aldrig varit min grej, men tre låtar på den här dvd:n funkar bra. Holländska skinheadsmurfarna Evil Conduct dyrkade jag i 20 minuter, sedan var det där working class-kompet ganska uttuggat. Låtarna här är dock pure oi-joy och "Skinhead til I die" inget annat än en monsterhit i sammanhanget. Är man det minsta intresserad av punkrock och oi! ska man inte missa den här gedigna utgåvan.

I påsk är det åter dags för PSK att arrangera en ny fest på Fryshuset, bland annat kommer Cockney Rejects att spela. Jag hoppas att man filmar då också. Och gärna mickar upp publiken, det är lite synd att publiktrycket inte kommer till sin rätt här. Jag skulle också gärna se lite snack med band och publik. Men tills dess kommer den här dvd:n gå varm, tro inget annat.

Favoriter: The Clichés "Two-faced stupid cunts", Evil Conduct "Skinhead til I die", The Business "Real enemy", Antipati "Clockwork orange horrorshow", Clockwork Crew "Smack Smack", Angelic Upstarts "2 000 000 voices", Angelic Upstarts "Solidarity".

Inga kommentarer: