måndag 12 april 2010

Norsk pönk rules o.k.

Diverse artister
Hurra for Norge - Norsk pönk-rock 1978-1988 Vol 1, 2 , 3, 4 (Svindel) cd

Norsk punk? Tja, mina kunskaper på området är starkt begränsade. Visst har jag lyssnat på en del band genom åren som: Kafka Process, Bannlyst, Stengte Dörrer, Svart Framtid, So Much Hate och Barn av Regnbuen. Det är som sagt inte detsamma som att ha koll. Men efter att ha umgåtts med Svindels läckra dokumentation av den norska punkscenen är jag mer upplyst - men framför allt förundrad över varför alla de här banden aldrig gjorde väsen av sig på andra sidan gränsen.
Det mesta, jo jag menar det, på de här fyra volymerna är riktigt bra och ligger inte alls så långt ifrån det som gjordes i Sverige under samma tidsperiod. Är du det minsta intresserad av punk måste du kolla upp de här samlingarna, som man skulle kunna beskriva som den norska motsvarigheten till "Varning för punk"-boxen.

Favoritlåtar: Jag kan inte räkna upp alla, men Kongelige Raevers version av Unos Kanoners "Sätt benet i halsen på borgarjävlarna" förtjänar en extra guldstjärna.

1 kommentar:

Andy sa...

Låter intressant, var kan man få tag på dessa skivor?