söndag 4 januari 2009

Hanna Hirsch - en glad överraskning

Hanna Hirsch
Tala svart (Diskret förlag) cd

Det är coolt när man blir överrumplad av en platta.
Jag visste inte riktigt vad som väntade när Hanna Hirsch debutalbum dök upp. I pressreleasen pratade bandet om släktskap med Discharge och Blondie. Men den läckra konvolutdesignen och de dystra texterna talade ett annat språk.
Och så - bara sådär utan förvarning - exploderar Håkan Hellströmsk-popglädje i öronen när "Tala svart" sätts i gång. En mycket svartare och intressantare Håkan Hellström får man nog lov att säga. Det svänger rusigt och energinivån är hög. En svart karneval för dom som fortfarande gråter. En festival för ärriga handleder. En leende sol.
Kontrasterna gör hela plattan. Jag blir både glad och omskakad av låtar som "Strålande död", "Säg hejdå till glädjen" och "Ingen kommer sakna oss". Jag vill googla Håkan Hellström-klipp på youtube...
Och det hade jag nog inte väntat mig.

Favoritspår: Ingen kommer sakna oss, Svarta hundar, Säg hejdå till glädjen, Sanningen om oss

Inga kommentarer: