fredag 16 januari 2009

Det kom ett mejl

Det händer i bland att folk undrar varför jag bloggar. Och det finnas många skäl till det - men det främsta är när personer som Joakim Aspman hör av sig och berättar sin historia. Då är bloggen världens bästa uppfinning.

"Jag surfar runt med stort nöje på Turist...och Södra...mellan varven och döm om min förvåning när jag i december hittade "min" gamla kassett "Svenska Spelmanslag" för nedladdning. Jag gjorde ett besök i förrådet och hittade ett exemplar som jag sparat, men eftersom jag inte längre äger nån kassett-spelare så var det ju synnerligen trevligt att kunna ladda ner. Tack för det!

Jag hittade också en annan, lite mer obskyr kassett. När jag satte ihop samlingskassetten fick jag via Råttgift kontakt med punkarna i Arlöv (själv kommer jag från Södra Sandby utanför Lund) och våren 84 körde vi igång ett band. Vi kallade oss S.S.S. och blev ordentligt :) representerade i musikhistorien i form av medverkan med 2 låtar på Really Fast Vol 3.

Knappt ett halvår efter att vi kört igång lånade vi nån enkel studio och spelade in en kassett: "Tårtan kassetten" tillsammans med Råttgift. Det var alltså denna jag hittade tillsammans med samlings-kassetten. Vi (S.S.S.) gjorde också en demo i K.A.A.S tänkt att släppas som singel, men det blev inte av. Bandet splittrades strax efter studio-inspelningen om jag minns rätt. 2 av
låtarna är dock representerade på Really Fast skivan. Jag var helt säker på att jag hade kvar tapen från studion, men icke, jag hittar den inte nånstans.

Det var lite kort (nåja) historik, nu till mitt ärende. Den här kassetten med Råttgift och S.S.S...är det nåt som du är intresserad av att lägga ut för nedladdning via din blogg? Det vore ju synd och skam (!) att inte publicera den för eftervärlden, eller hur? :)"

Ja, det vore synd och skam. Jag vet flera som är intresserade av S.S.S.-materialet. Jag lägger gärna upp den här. Kul i sammanhanget är förresten att jag intervjuade Jocke runt 1985 till det första numret av Profit Blaskan. Jag hade hört en liveinspelning från Höör med S.S.S., som släpptes som en splitkassett med Maybe Crazy But Not Insane. Jag tyckte den var skitbra (den utgåvan minns inte Jocke i dag - men du ska få en kopia) och skickade iväg en bunt frågor till bandet. Och den kanske jag lägger ut tillsammans med Råttgift och S.S.S-kassetten. Pepp!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Micke
Ser Fram emot att du lägger upp s.s.s. har inte hört live från Höör
sen slutet på 80-talet
sen över till frågan
finns det nån som har nåt med ett band från Åkarp som hette Analfabeterna dom var med på Ny Våg 1983
Ha Det Gött!!
Fredrik

Ygor Rachmaninov sa...

Låtarna med S.S.S. är bland det bästa på Really Fast vol.3, och det säger en hel del! :)