tisdag 10 december 2013

Sex Dwarf gjorde årets bästa singel, nästa år kommer debut-lp:n



I mina öron gjorde Sex Dwarf årets allra bästa sjutummare, ”Full av aska”. Jag skickade några frågor till sångaren Per Thunell.

Jag tycker ni gjort årets bästa vinylsingel. Vad tycker ni själva?
Jag tycker nog som du. Inte för att låta kaxig eller så... Men vi spelar ju det vi själva gillar och jag tycker nog att vi fick till det som vi hade tänkt.  Annars kom ju Warvictims med en jävligt bra 7", gillar ju Infernöh/Effluxus-spliten också, men det är ju en split... och vi pratar ju enbart svenska band nu.

Berätta om singeln, hur ni tänkte och kanske någon kul inspelningsanekdot.
Vi tänkte att vi skulle försöka få till samma känsla som på vår demo, som kom 2012, men att det skulle vara lite plågsammare ljud. Det var Mattis från Makabert Fynd som spelade in oss, han hade ju även spelat in demon. Den gavs ut av D-takt & Råpunk i Sverige och av Konton Crasher i Usa. Vet inte om det är så roligt egentligen men lördagen, dag två av inspelningen, slutade med att jag rusade ur lokalen så sjukt förbannad och det höll på att bli slagsmål i studion mellan två andra medlemmar.

Jag tycker ni tar det bästa från Japan, Italien och Sverige. Vad tycker ni själva?
När jag och Nicke pratade om att starta ett band tillsammans så var vårt mål att göra något "japanskt", så det kan jag hålla med om. Och att vi tar det svenska arvet och för vidare är ju kanske inte så konstigt. Blir ju sjukt glad när du nämner italienska band, som den gamla italienofil som man är. Har hört det av andra också... så det är väl bra.

När kommer nästa skiva?
Vi har en split 7" med Warthreat från Australien som kommer(när vet jag inte, DIY). Det är från samma inspelningssession som Full av aska 7". 3 låtar från demon och en ny låt. Men just nu håller vi på att skriva nya låtar för en Lp som kommer nästa år.

Vad har ni för planer för 2014?
Ja, som jag sa så ska vi ha en Lp ute under första halvåret 2014, sen finns planer för en split 7" med Filth Militia från Japan och ytterligare en split 7" med Isterismo från Japan. Sen blir det någon slags turné. Höll på att glömma, vi ska på en miniturné i Finland med Kylmä Sota och Perikato, Armless Children spelar på två av de tre spelningarna. 27/2-1/3 är den lilla trippen.

Inga kommentarer: