söndag 3 juni 2012

Bäddat för trubbel dominerar


Bäddat för trubbel
Värdighet (Punks Only) LP

Jag har på en vägg hemma nio vinylskivor uppsatta, plattor vars blotta existens gör mig på gott humör. Där hänger tre Turist i tillvaron-samlingar, en udda Disfear-utgåva av ”Live the storm”, Totalitärs ”Vi är eliten”, Sixten Redlös ”Slå alarm”, Thåströms ”Kärlek är för dom” signerad, Beyond Pinks ”The new black” och så klart Bäddat för trubbels enastående debutplatta ”Det här är inte New York”.
Nu har Nobepunksen gett mig huvudbry, deras nya ”Värdighet” måste ju upp där på väggen för den gör mig på så kolossalt gott humör - från inledande ”Måndag morgon eller söndag natt” till festavslutningen ”BFT”. Bäddat för trubbel gör genialiska vrålrocklåtar som oftast dryper av energi och svänger av pur glädje. Texterna är syrliga betraktelser ur vardagen och sjungs ut på bred malmöitiska – när de inte skojar med sig själva som i träffsäkra ”Bäddat för...”
Jag har lyssnat helt sjukt mycket på ”Värdighet”, fullt i paritet med Thåströms senaste mästerverk ”Beväpna dig med vingar”, och är fullt övertygad om att den kommer att fortsätta snurra inte bara i år – utan nästa och nästa...
Mitt huvudbry? Vilken platta ska tvingas ner från ”wall of fame”... "Värdighet" ska upp nu!

Favoritspår: Jag kan inte plocka ut några enskilda låtar, hela jävla plattan är enorm.

1 kommentar:

JohanMalm sa...

den kommer väl ändå bara ligga på skivtallriken så du behöver inte ta ner nån annan...