onsdag 21 september 2011

Suicide Syndicate - passion och attityd

Suicide Syndicate
Bad wolves eat small pigs (Switchlight) LP

Jag har haft en bränd kopia av den här plattan i bilen i snart ett år och trots att den gått varm på E6 har jag inte tröttnat på mördarpunken, snarare fick jag en ny kick när Switchlights feta utgåva kom. Det här är en vinylrelease de-luxe - galet snyggt gatefold-omslag som garanterat kommer att sälja extra exemplar av den här plattan.
Och på skivan visar Suicide Syndicate varför de är ett av landets allra bästa band. Man har vuxit upp med de rätta grupperna (Lords Of The New Church, The Cramps, Discharge och GBH) och man använder sig av dem på ett delikat sätt - omvandlar, förvandlar till något jävligt eget. Dessutom har ju Bengtsson, bortsett från Thåström, en av Sveriges coolaste rockröster. Attityd och passion i ett, vilket måste sägas gälla hela gänget.
Jag tycker det här en briljant skiva på alla sätt, där även coversen är helgjutna (Cortex "Napalm stick to kids" och Nice Caves "Where the wild roses are".)
När jag för några år sedan recenserade Malmöiternas tiotummare "Dead generation" skrev jag:
"Det är inga glada livsbejakande popsånger vi pratar om - utan dess raka motsats. Suicide Syndicate är ärren på din handled, dina vaga minnen från tiden på mentalsjukhuset, din dödslust. "Dead generation" är med andra ord en platta som piggar upp."
Det gäller fortfarande.

Inga kommentarer: