onsdag 13 april 2011

Avlyssnat - Not Enough Hate, Snutjävel och Valpmynning


Tack alla ni som skickar in skivor, kassetter och länkar, jag uppskattar det verkligen. Jag lyssnar på allt och tänker skriva om det mesta – en del här på bloggen och en del i Close-Up, men ibland kan det ta tid innan något publiceras. Jag är ledsen för det.

Not Enough Hate-plattan ”Knocked into tomorrow” (Outvillage) har exempelvis legat i recensionshögen alldeles för länge, det betyder dock inte att jag inte lyssnat – för det har jag. Många gånger. Och jag har gillat det jag hört. Göteborgarna fyrar av tio hardcorebomber som slår ner i gränslandet mellan råpunk och metal. Jag tycker det är uppfriskande att Not Enouge Hate emellanåt låter gitarristen Joke mecka, det ger plattan extra stuns, och så har Porre en vass stämma.

Jag fattar inte riktigt poängen med Snutjävels cd ”Aldrig i helvete” (Räka). Och det jag inte förstår är varför inte alla singlarna är med på den här sammanställningen och varför låtarna inte ligger i kronologisk ordning. Men om jag bortser från just de tunga samhällsfrågorna kan jag konstatera att det så klart är en jäkligt bra platta som innehåller sjuorna ”Eran stad/vår verklighet”, ”Falköping hardcore”, ”Ett liv i panik” och den briljanta cdsingeln ”Punksvin”. Perfekt för dig som missat bandet tidigare och nu vill uppdatera dig. Ganska perfekt också för oss som inte kunnat spela singlarna i bilen.

När jag ändå är inne på saker jag inte förstår tänker jag osökt på Valpmynning och deras skiva ”Dags för plan B” (Viljam). En på många sätt obegriplig inspelning som ändå fascinerat mig på något bisarrt vis. Här finns låttitlar som ”Mark har ätit kassler (se upp!)”, ”Pizza med bearnaisesås och kolla på sumobrottning är bra ( de e bra)”, ”Jag kom att tänka på ett gammalt fläsk” och ”Lattjo låten”. Texterna är nerlusade med internhumor som för en utomstående inte är speciellt lattjo. Men musikaliskt är det inte alls så tokigt. Melodiös punkrock som bland annat smakar Travolta Kids, med en sångare, Sebbelina Myggansikte, som har en väldigt speciell och cool röst. Om Valpmynning la spex-ambitionerna i en påse och kastade bort den skulle deras nästa skiva snurra betydligt oftare än ”Dags för plan B”.

NP: Gaby and The Guns "Bränner staden"

Inga kommentarer: